Which of your patients are silently suffering?

 

De uitdagingen voor contactlensdragers

Sferische, toric en presbyopische dragers krijgen allemaal unieke uitdagingen tijdens een levenlang contactlenzen dragen.

  • Sferische lensdragers – vooral degenen met hydrogel lenzen – lopen nog steeds het risico te stoppen wegens discomfort
  • Astigmatische lensdragers met een traditioneel prisma ballast design kunnen dagelijks te maken krijgen met instabiel zicht
  • Beginnende presbyopen kunnen de kans missen om eerder en gemakkelijker de overstap te maken naar contactlenzen voor presbyopie.

 

Marktonderzoek

Uitgebreid onderzoek onder lensdragers vertelt ons dat de tevredenheid over lenzen niet de waarschijnlijkheid voorspelt dat ze ook lenzen blijven dragen. Hoewel meer dan 90% van de lensdragers stelt dat ze tevreden zijn met contactlenzen, overweegt één op de vijf te stoppen met het dragen van contactlenzen. De belangrijkste reden hiervoor is het comfort.1

 

Lensdragers die oudere technologie hydrogellenzen gebruiken lopen vooral risico

Hydrogel lensdragers hebben een grotere kans op het stoppen met dragen van contactlenzen dan silicone hydrogel lensdragers.2 Veel lensdragers ouder dan 30 jaar gebruiken de oudere technologie van hydrogel maandlenzen. Zij lopen een groot risico om een drop out te worden, vooral omdat deze populatie meer comfortabele materialen voor hun ogen nodig lijken te hebben. 

In de studie van Dr. Robin Chalmers geven hydrogel lensdragers met een leeftijd tussen de 18 en 35 jaar aan dat ze veel moeite hebben met het dragen van contactlenzen. Zij uiten meer problemen door een droog gevoel en discomfort vergeleken met silicone hydrogel dragers.3

  1. 2004 Contact Lens Drop Out Study, 2005 Synovate Consumer Research.
  2. Dumbleton KA, Woods CA, Jones LW and Fonn D. The Impact of Contemporary Contact Lenses on Contact Lens Discontinuation, Eye & Contact Lens 2013;39: 93–99.
  3. Chalmers RL et al. Struggle with hydrogel CL wear increases with age in young adults. Cont Lens Anterior Eye. 2009;32(3):113-119.

Learning feed logo

Gerelateerde eLearning

Klik hier om alle cursussen te zien